Vetlandaortens Ryttarförening

Föreningen bildades 1948. Det första ridhuset med en manege på 20x40 m byggdes 1955 och används idag i ridskoleverksamheten och till framridning vid tävlingar.

År 1980 invigdes ett nytt ridhus med måtten 20x60m. På anläggningen finns idag dessa två ridhus plus uppstallning för lektionshästar och privathästar. Föreningen har även tre permanenta tävlingsstallar. Sammanlagt har vi nu uppstallning för 160 hästar.

Utomhus finns en utmärkt gräsbana för hoppning, två fiberbanor och en dressyrbana.

Det har också investerats i ett flertal övernattningsstugor, som står utplacerade på anläggningen. Dessa är mycket populära bland våra gästande ryttare.

Anläggningen är flitigt uthyrd till rasföreningar, utställningar mm p g a vårt goda läge i Småland och ryttarsverige.

Arrangörsklubb
Under alla år har VRF varit en ambitiös arrangörsklubb med många stora tävlingsarrangemang. På åttiotalet dominerade ponnytävlingarna och vi har haft Ponny-SM -81, -82, -84, -94, -03, -06 -09 -14 och år 2018. Det största arrangemanget hittills är Ponny-EM i hoppning och dressyr, som VRF på kort varsel åtog sig -83. Det blev mycket lyckat. New Forest-mästerskapen har arrangerats närmare 10 gånger med över 200 ponnyer som tävlat i dressyr och hoppning under tre dagar.

VRF har även fostrat en mängd framstående tävlingsryttare, främst på ponnysidan, och föreningen har med framgång representerats vid ett flertal Ponny-EM. Ett antal NM- och SM-medaljörer finns också i klubben.

Ridskolan
Alltsedan starten 1948 har ridskoleverksamheten utgjort en viktig del för föreningen.

Publicerad: 2022-02-23

Senast uppdaterad: 2023-05-23